Utrustning!

Tänkte visa vad jag använder för utrustning på Tanti, märken o så. Fråga gärna om ni vill veta mer om specifik sak 😊

Here we go! 

Börjar med det jag rider mest på, ett vanligt träns med aachennosgrimma. Tvådelat bett med stora bettringar. Tränset är från Lippo och är i fin kvalité trots sitt låga pris (ca 700kr) Det är generöst i storlek och sitter bra på Tantens stora huvud. Glömde ta en bild på hela tränset såklart..



Sen har vi mitt kandar, det kommer från Globus och är helt okej. Jag gillar det breda nackstycket och att det är platta remmar, det är ju oftast rundsydda och det tycker jag är för "dressyrigt" haha.. Det här köpte jag begagnat, ingen aning om nypris men skulle tippa på en tusenlapp kanske. Stången är från Globus och har långa skänklar, bridongbettet är supersmalt och kommer från Hööks. Tanten gillar kandaret och jag får ihop den låånga hästkroppen på ett helt annat sätt, ett mycket bra alternativ såklart! Pannbandet är utbytt och det är såå snyggt 😍👌




Sen har vi det jag hoppar med just nu! Det är ett mekaniskt hackamoor med långa skänklar, från Börjes. Tanten gillar det, hoppar mycket bättre med det och känns mer komfortabel med det, tanken är att jag ska köpa ett kombibett sen då han blir lite låg med detta emellanåt. Aja.. Allt på tränset är lite ihop plock, sidostyckena som är till för hack kommer från Hööks (129kr), nackstycket ingen aning och pannbandet kommer från Get the Gallop, kostar ca 290kr -superbilligt. Det är så oldschool och så jäkla häftigt! Älskar det! Ska köpa fler i andra färger 😋




Sen så har vi mina två sadelgjordar jag använder just nu. En vanlig med ludd från Hööks, pris 249kr. Supermysig och perfekt på vintern när hästarna är klippta och är känsliga i huden. 😊
Sen har vi hoppgjorden, en helt vanlig från Treadstone. Köpte den begagnad för en 200hundring, nypris ligger på 1200kr tror jag. Det är dags att köpa en ny, men jag är lite kräsen och har inte hittat någon som faller mig i smaken än. Jag vill ha en utan snabbknäppe, anatomiskt svängd och en som är mjuk o skön. Inte helt lätt att hitta.. 



Sådär, resten får ni i ett annat inlägg 😊 Jag kommer göra en film om alla mina bett lite senare där jag förklarar vad det är och vad dom är bra för etc. 

Nu ska jag ta kväll, har varit en lååång dag. 
Natti! 
#1 - Anonym

Kandar använder man för att förfina hjälperna, inte för att dra ihop hästen... Tråkigt att du använder utrustning som du tydligen inte har kunskap nog att bruka.

Svar: Precis! :) Hade jag ridit på ett vanligt bett så hade jag fått använda mycket mer hjälper för att få min häst kortare i kroppen och mer ihop. Vet du själv vad dom olika betten ger för effekt? Jag har i samråd med olika tränare samt erfarna duktiga svårklassryttare kommit fram till denna lösning. Målet är ju självklart att kunna rida på ett vanligt bett men just nu har inte min häst styrka nog att bära upp sig optimalt. Jag anser mig själv som ganska kunnig när det gäller bett och hjälptyglar.
Tråkigt att du vill vara anonym, annars kunde vi fortsatt diskussion i ett annat forum.
Sandra Nordlund

#2 - Anonym

Men du ska ju inte korta hästen framifrån. Det gör du genom att få den mer på bakbenen och det gör man ju inte med bettet.

Svar: Nej, men tar jag honom för mycket fram så släpper han bakbenen och ryggen, får jag förmycket bakifrån så ligger han på för mycket i handen och knäpper av i nacken. Som jag skrev tidigare så orkar han inte hålla ihop sin långa kropp. Jag tycker det är mer humant att rida på ett kandar då än att sitta och slita o dra i ett annat bett.
Hellre ett lite skarpare bett där man kan använda små hjälper än ett bett där man måste "tag hårdare".

Lägg gärna till mig på facebook eller skicka ett meddelande där :)
Sandra Nordlund