Älskade häst


Hur är statusen kring Tanti tänker säkert ni.. Det ska jag försöka svara på lite kortfattat här.  
(Otrevliga kommentarer undanbedes, jag är redan uppriven som det är nu..)

Tanten blev plötsligt halt för ca 3veckor sen. Jag trodde det var en hovböld så jag la våtvarmt omslag, ringde hovis som kom ut o kika men icke.. Han hittade ingen hovböld. Tanten blev mindre o mindre halt och till sist ohalt efter ca 4dagar. Tänkte att han kanske kunde ha trampat på något o blivit öm.. 
Nåväl, när han hade vart haltfri en vecka så hoppade jag upp o red lite lättare. Han kändes fin, lite stel till höger kanske. 
Dagen efter när jag skulle rida tyckte jag att han gick orent ner till ridhuset. Longerade honom och mycket riktigt. Halt igen, men på höger fram denna gång. Nu började jag ana oråd.. 
Ringde Brunmåla och berättade läget. Dom tyckte jag skulle avvakta för det kunde vara en hovböld.. Då blev jag lite irriterad och sa att jag vill ha en tid så fort som möjligt. 
Fick tid samma dag, så åkte dit efter lunch. 

Efter undersökningar, röntgen, bedövning osv. så kom dom fram till att Tanten fått hovledsinflammation IGEN. Nu höll jag på och bryta ihop. På röntgenplåtarna såg man att hovbenen nästan var parallella med marken.. Så ska det inte se ut. Så med högsta sannolikhet har han fått dessa inflammtioner pga fel vinklar inne i hoven. Dom trodde att detta går att korrigera med speciella sjukbeslag, sulor och annan verkning. 

Han blev behandlad i båda hovlederna med kortison denna gång då han var så pass halt. Förra behandlingen var endast med hyaluron direkt in i leden. 
Ordinerad vila i tre veckor med skrittpromenader på 15min två gånger om dagen. 
Återbesök den 2maj och då ska Tanten även få träffa en hovslagare på Brunmåla som får sko honom efter röntgenplåtarna. 

Jag håller alla mina tummar att det går att få honom smärtfri och fungerande med annan typ av skoning.. Jag älskar ju denna hästen!! 

Tanti är nu ohalt i trav och mår bra, dock tappat lite vikt på grund av att han ej får sin müsli. Så idag köpte jag lucern till honom, han står ändå på 14kg hösilage om dagen.. 

Det var lite om läget nu.. Mina tankar går ständigt till om han inte blir bra, måste tas bort osv.. 

Ha det gott så länge!

#1 - Erika

Tråkigt, hoppas han blir bra snart! Kan du inte ge mer hösilage om han blivit lite tunn? 14 kg är ju inte så mycket. :)

Svar: Tack! Jo absolut, ska öka ett kilo, till 15kg hösilage och sen ge lucern. :)
Team Sandra Nordlund

#2 - Anonym

Du vet att jag hejar på er ❤️ Kram Denise

Svar: Tack!!! ❤❤
Team Sandra Nordlund