Vetcheck!

Idag kollades Tanten av Laura Hirvinen på Equiaid. Han såg fin ut men markerade liiite på höger framben och det visade sig vara hovleden där han hade en svullnad. Även på vänster framben var han lite svullen. Han fick behandling mot hovledsinflammation, dock lindrig sådan. 😐

Han fick lameless på sig, det är alltså små elektroder man sätter på huvudet, ena frambenet och bak på rumpan. Av dom kan man sen se exakt i en dator hur hästen rör sig, hur mycket den belastar benen, rörelsemönstret osv. Ett väldigt bra hjälpmedel med andra ord ☺
Det såg bra ut, men man kunde se en liten förändring i höger framben. 

Bakknäna som jag trodde behövde en behandling såg bra ut, där valde vi att blistra. Jag har gjort det förut med gott resultat så det var ett lätt beslut att ta! 
Blistring är kortfattat att man sprutar in en vätska runt knäskålen som ska reta vävnanden så man får en reaktion och därav ärrbildning. Ärrbildningen ger i sin tur ett stabilare knä. 
Tanten är en väldigt rörlig häst, i både rygg och bakknän och detta ska hjälpa honom på vägen 😊



Sen ligger det mesta på fortsatt ridning och träning, behandling av equiterapeut för att hålla musklerna mjuka och fina och mycket fokus på att få Tanti kvickare i steget och få upp magen så han flyttar tyngdpunkten från framdelen till bakdelen. 

Nu är det en veckas vila för Tanten, sen en veckas skritt därefter bara köra på! 😊 

[ Edit: Jag har fått flera kommentarer ang hovlederna. Jag litar på min veterinär och hennes ord. Hon är mycket meriterad och duktig. Jag behöver inga fler expertkommentarer om det. Tack. ]
#1 - Anonym

Du kan ju även raka vid hovleden och blistra med Blisterborste och tex speddway för att hålla efter. Även. Bra till knän.

Svar: Hovleden är rakad redan och vi ska korrigera lite med skoningen för bättre överrullning o så. Det här är första gången han blir behandlad i någon led. Men tack för tips!
Sandra Nordlund

#2 - Anonym

Ska du rida när han är behandlad i hovleder? Det låter konstigt. Det brukar ju uppstå pga överansträngning. Eller ska ni bara skritta ut och så?

Svar: Ja det ska jag, han ska vila en vecka sen är det skritt och ev lite trav.
Han hade lindriga inflammtioner, knappt någon synbar hälta men på lameless såg man det. Men eftersom vi samtidigt underhudsblistrade bakknäna så gick det ej att ge metacam då det "slår ut" effekten av blistringen.

Hovledsinflammationer kan uppstå av fler anledningar. Överansträning, dålig överrullning av hoven, vrickning samt andra trauman. Tanten har stora hovar och snubblar lätt så det kan ha uppkommit av det. Vi ska även ändra lite i skoningen med annan tårikting och bättre överrullning.

Jag litar fullt ut på min veterinär, hon vet vad hon gör.
Sandra Nordlund

#3 - Elin

Hittade din blogg och läst dina inlägg. Jag säger inte att du är elak mot din häst men blistring? Det lär göra jätteont för hästen, eller??? Borde du inte ge mer vila än en vecka för hovledsinflammation så att det inte riskerar att bli värre?

Svar: Kul att du hittat hit!
Blistring är ett känsligt ämne, speciellt för ridfolk! I knoooow ;) Det är många som blistrar sina hästar men som inte berättar det..
Min veterinär underhudsblistrade min hästs bakknän. Det menas med att man sprutar in ett ämne, vanligtvis c-vitamin för att få en reaktion och därmed skapa ärrvävnad som ska stabilisera knäna då dom är överrörliga.

Läs den tidigare kommentaren ang hovlederna.
Sandra Nordlund